?

Log in

No account? Create an account

TRIALOGUE

« previous entry | next entry »
Mar. 3rd, 2013 | 11:53 am

IMG_2764

IMG_2789

IMG_2928

IMG_2927

IMG_1530

IMG_1560

IMG_1564

IMG_1566

IMG_1649

IMG_1673

The project was shown at the exhibition “Scientific Museum in the XXIst Century” in the Ural Branch of NCCA from February 20 to March 16, 2013; from March 22 to April 12 in Samara; also at the “Zero Gravity” exhibition from September 10 to October 15, 2013 (curated by Elena Selina), which was a part of the special project of V Moscow Biennale of Contemporary Art. “Trialogue” project brought the artists an award of Dmitry Zimin’s “Dynasty” fund.

Three white balls in the field of snow. The balls are robots capable of autonomous and coordinated movements. They are exchanging information about their reciprocal positions and are using as a motion equation the law which is qualitatively analogous to the gravity law. The balls are attracted and repulsed depending on the space between them and their mass. They are moving not as point masses ready to turn in any moment, but as vectored points. This is a mathematical model of three-body system. It is impossible to predict their trajectories over the long period of time. To a purely mathematical model we are adding its physical embodiment; as a result, we have a multitude of not accounted for and non-foreseeable parameters, such as field irregularities, patches of clinging snow, mechanical control imprecisions etc. These new parameters make it impossible to predict the robots’ movements even one minute ahead.
We can only watch developments and sudden changes in relationships between them.
Through video, we are capturing the process of incessant calculations which is chaotically changing mutual trajectories of the balls. Having created the system, we cannot control it. We can only serve
as physical inaccuracies influencing the current mathematical operation; at the same time we don’t know how exactly we are influencing these calculations. We renounce control and accept the impossibility of control. This is an autistic system, close-looped to endlessly calculate itself.

Music
created on the notes depicted at "The Garden of Earthly Delights" by
Hieronymus Bosch
played by "Vox Vulgaris" (disk "The shape of medieval music to come", 2003)

Project was realized with the support of Dynasty Foundation (Moscow) and the Ural Branch of National Center of Contemporary Art

Curator
Svetlana Usoltseva

Programming
Denis Perevalov


Scientific Advisers
Viktor Orlov,
Saint-Petersburg State University, physics
Vladimir Surdin,
The Sternberg Astronomical Institute (Moscow), physics


Computer simulation of three-body problem
Eugene Butikov,
Saint-Petersburg State University, physics


Voice Over
Petr Vinokurov

Thanks to

Roman Plotnikov, Marina Sokolovskaya, Alisa Prudnikova, Ksenia Zhidelyova, Daria Parkhomenko, Stanislav Stankovskiy, Artem Korzukhin


Where dogs run. 2013




Три белых шара в снежном поле. Шары – роботы, способные двигаться автономно и согласованно. Они обмениваются информацией о взаимном положении в пространстве и  используют в качестве уравнения движения закон, качественно аналогичный закону гравитации. Шары притягиваются и отталкиваются в зависимости от расстояния между ними и массы их тел. Они движутся не как материальные точки, готовые повернуть в любой момент, а как точки с направлением. Это математическая модель системы 3-х тел. Невозможно предсказать их траектории на длительном промежутке времени. К чистой математической модели мы добавляем физическое ее воплощение и возникает масса не учитываемых и  не прогнозируемых параметров, такие как неровности поля, налипший местами снег, неточности механического управления и т.д. Эти новые параметры делают невозможным предсказание поведение роботов даже на минуту вперед.
Мы можем только наблюдать за развитием и внезапными изменениями отношений между ними.
Мы фиксируем на видео процесс непрерывных вычислений, хаотично меняющих взаимные траектории шаров. Создав систему, мы не можем управлять ее. Мы можем только выступать в роли физических погрешностей, влияющих на текущую математическую операцию, при этом мы не можем знать, как именно мы влияем на эти вычисления. Мы отказываемся от контроля и мы признаем невозможность контроля. Эта аутичная система, замкнутая на постоянное вычисление самой себя.


в проекте использована композиция,
созданная на основе нот, изображённых на триптихе
Иеронима Босха «Сад радостей земных»
Ансамбль "Vox Vulgaris"
Юн Кулльблад (ударные, колёсная лира)


Проект реализован при поддержке: фонда Дмитрия Зимина "Династия"
и
Уральского филиала Государственного центра современного искусства
Куратор: Светлана Усольцева

Программирование:
Денис Перевалов

Научные  консультанты:

Виктор  Орлов
СПбГУ профессор, доктор физико-математических наук
Владимир Сурдин
кандидат физико-математических наук
доцент ГАИШ имени Штернберга МГУ
Компьютерное моделирование задачи многих тел:
Евгений Бутиков
СПбГУ профессор кафедры общей физики

текст читает Пётр Винокуров

Благодарим за помошь в реализации проекта:

Романа Плотникова
Марину Соколовскую
Алису Прудникову
Ксению Жиделеву
Дарью Пархоменко
Станислава Станьковского
Артёма Корзухина

Куда бегут собаки
2013 год

Link | Leave a comment |

Comments {2}

Maria Ronacher

(no subject)

from: megabulldog
date: Mar. 3rd, 2013 10:33 am (UTC)
Link

А можно поподробнее текстом?

Reply | Thread

Ирина

(no subject)

from: invelian
date: Mar. 4th, 2013 04:33 am (UTC)
Link

Какая красота все эти ночные фотографии!

Reply | Thread